.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مصوبات گردشگری گیلان اجرایی نشده است

مدیر کل بازرسی گیلان با انتقاد شدید از عدم اجرای برخی از مصوبات حوزه گردشگری استان، گفت: مهم‌ترین مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت به گیلان در بخش گردشگری اجرایی نشده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، سید حمید حسینی در جمع مدیران و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه و با‌لفعل استان اظهار داشت: وجود مناطق نمونه گردشگری در استان، برخورداری از سواحل زیبا و مناطق کوهستانی بکر و طبیعی از جمله مزیت‌های مهم گردشگری گیلان است.
وی، وجود بیش از 900 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی، مراکز مذهبی که به لحاظ دارا بودن مراکز مذهبی مقام سوم را در کشور داراست، ظرفیت بالای علمی و دانشگاهی، برخوردی از 274 کیلومتر مرز آبی و ارتباط مرزی با جمعیت 300 میلیونی آسیای میانه و قفقاز را از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری گیلان برشمرد.
این مسئول، با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه، آن را کافی ندانست و بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری گیلان تاکید کرد.
وی تصریح کرد: ما در استان از پنج قطب تاریخی و باستانی از جمله دیلمان، اشکورات، رودبار، گسکرات و تالش برخوردار بوده و آثار تاریخی ارزشمندی در فومن، رشت، املش، رودسر و لاهیجان داریم و می‌توانیم در جذب گردشگران خارجی با این ظرفیت برنامه‌ریزی کنیم.
حسینی، با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: قاچاق آثار و اشیای تاریخی، تخریب آثار تاریخی و فرهنگی، تجاوز به محوطه‌ها و گورستان‌های باستانی و تاریخی و حفاری‌های غیر مجاز، عدم ساماندهی و طراحی و برنامه‌ریزی جامع گردشگری در ایام اوج سفر «نوروز و تابستان»، گزارشات غیر علمی و بدون مستند از حضور تعداد گردشگران در برخی از ایام سال در گیلان مانند عید نوروز از جمله مهم‌ترین نارسایی‌ها و آسیب‌ها در حوزه گردشگری محسوب می‌شود.
وی اذعان داشت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بر این بوده که در افق 1404 در گیلان 10 هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شود حالا باید دید از این شاخص چقدر انجام شده است و در استان چقدر کار شده است.
مدیر کل بازرسی گیلان، به توسعه مراکز اقامتی و پذیرایی در استان تاکید کرد و افزود: باید مراکز اقامتی و پذیرایی در استان را تجهیز و میزان تخت در هتل‌ها و متل‌ها و تعداد صندلی‌ها را در مراکز پذیرایی استان افزایش داد تا جوابگوی نیازهای موجود در اوج سفر باشد و به ماندگاری گردشگر در استان کمک کند و اگر چنین شود با کسب درآمد بیشتر از حوزه گردشگری، به رونق کسب و کار و اشتغال و توسعه استان کمک شایانی می‌شود.
وی، بر حفاظت از آثار تاریخی تاکید کرد و گفت: باید تعداد حفاری‌های غیر مجاز کاهش پیدا کند و حتی یک مورد تجاوز نیز به محوطه‌های باستانی زیاد است.
حسینی، خاطرنشان کرد: در حوزه تکنیکی و محتوایی نیز باید اشیای تاریخی حفظ و مرمت شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولیدات در حوزه صنایع دستی چه قدر است، اظهار داشت: تعداد هنرمندان شناسنامه‌دار و دارای پروانه در استان چند نفر هستند و آیا به اینها رسیدگی می‌شود و برای فروش تولیدات آنها و نمایشگاه‌ها و بازار صنایع دستی چه اقدامی شده است.
این مسئول، به مصوبات سفر هیئت دولت به استان اشاره کرد و با انتقاد شدید از عدم اجرای برخی از مصوبات، اذعان داشت: مطالعه و ایجاد زیرساخت‌های دهکده صنایع دستی در رشت و شش بازارچه صنایع دستی در شهرهای استان از جمله وظایف و تکالیف اصلی بوده که طبق مصوبات سفر نخست در طول برنامه‌های چهارم توسعه باید اجرایی می‌شد اما این مصوبه اصلا تحقق پیدا نکرده است.
وی، به برخی دیگر از مصوبات اجرا یا تکمیل نشده سفرهای هیئت دولت در حوزه گردشگری اشاره کرد و ضمن ابراز نارضایتی از روند اجرای این مصوبات در استان، یادآور شد: عدم راه‌اندازی مجموعه بزرگ موزه‌های گیلان واقع در میدان شهرداری رشت که با توجه به کمبود فضای موزه در شهر رشت و نگهداری اشیای تاریخی در خزانه اجرای این پروژه از اهمیت زیادی برای حفاظت و نگهداری مطلوب از آثار تاریخی و فرهنگی و به نمایش گذاشتن آن و بازدید عموم و محققان پژوهشگران برخوردار است، از جمله مصوباتی بوده که گام‌های مناسبی برای آن برداشته نشده است.
وی، عدم تجهیز و بازسازی و راه‌اندازی موزه‌های باستان شناسی رودبار و تالش، عدم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد شش درصد برای صنعتگران دستی استان، عدم تامین تسهیلات یارانه برای ساکنان ماسوله و روستاهای انبوه و بویه از جمله تعهدات در سال‌های برنامه چهارم و مصوباتی است که تحقق نیافته و اجرا نشده است.
حسینی، از تمام مدیران خواست تا با تلاش و همت بیشتر در اجرای برنامه‌های مصوب گام‌های عملی بردارند تا نتایج آن را مردم لمس کنند.
وی یادآور شد: طبق شاخص‌های اعلام شده در جشنواره استانی شهید رجایی استان، میراث فرهنگی و گردشگری استان در سال 85 از 48 دستگاه رتبه 48، در سال 86 از 74 دستگاه رتبه 24، در سال 87 از بین 87 دستگاه رتبه 11 و در سال 88 از 84 دستگاه رتبه 37 را کسب کرده است که باید تلاش و کوشش شود تا این رتبه سیر صعودی داشته باشد.
این مسئول، اساس و بنیاد فرهنگ یک کشور را میراث فرهنگی آن دانست و اذعان داشت: باید نسبت به معرفی و عرضه میراث فرهنگی استان از طریق نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و ... اقدام شود.
وی اظهار داشت: در افق 1404 شاخص جذب گردشگر خارجی 20 میلیون نفر در کل کشور بوده و سهم گیلان 5.5 درصد از این میزان است که تحقق آن در حال حاضر سیر نزولی داشته و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده شود و دستگاه‌های اجرایی به طور مستقیم و غیرمستقیم باید به حوزه گردشگری که یک حوزه فرابخشی محسوب می‌شود کمک کنند تا بتوانیم با هماهنگی لازم به افق‌های روشن برسیم.
حسینی با انتقاد از عملکرد ضعیف شرکت توسعه گردشگری استان، میزان پرداخت‌های صورت گرفته، با عنوان حقوق و مزایا را برخلاف ضوابط و مقررات اعلام کرد و افزود: مدیران و مسئولانی که در تصمیمات این شرکت مشارکت داشتند باید در قبال این عملکردها پاسخگو باشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.